O literatuře

21.06.2020

Kdo má dostatek trpělivosti, může si přečíst mé Texty ze starého Blogu, v nichž se věnuji byznysu zvanému literatura, potažmo obchodu s knihami. Celou dobu, delší jak dva roky, jsem jednak zkoumal poměry na trhu s knihami, jednak nad zjištěnými skutečnostmi přemýšlel. Snad uznáte, že je to dostatečně dlouhá doba, aby i průměrný člověk pochopil, o co v této záležitosti jde. Postupem času jsem si vytvořil snad definitivní názor a ten vám teď překládám k posouzení.

Dospěl jsem k názoru, že literatura je jen jedna a trh s knihami je také jen jeden. Hledat jasné vyhraničení mezi zavedenými autory, případně píšícími celebritami a začátečníky nelze, protože postoje a postupy obou typů se vzájemně prolínají. Vytváření jednoznačných skupin podle zaměření, podpory a dalších vnějších vlivů, případně stížnosti na protekci jsou irelevantní, protože nakonec rozhodne kvalita obsahu a zájem čtenářů. Síla marketingu je záležitostí duplicitní a úspěch touto formou, bez kvalitního obsahu díla, je jen další plavbou po vlně pokrytectví a povrchnosti, které začínající autor sám ve svatém nadšení původně odmítal.

Co k tomu říct dál? Můžeme podporovat toho či onoho, ale pokud nepřijde od státní moci veřejná podpora jedněch a případná cenzura druhých, tak o úspěchu rozhoduje trh. To znamená, že se prodává to, co zákazníci chtějí i když to nutně nemusí být díla vynikající literární kvality. Jako skoro ateista říkám: 'Zaplať pán Bůh za to!' Protože jakmile se ty regulační zásahy podaří, třebas i v dobrém úmyslu (ty jsou ostatně vždycky ty nejlepší), pak je konec naší svobody, autorské i občanské a toho bych se nechtěl dožít.

Prostě, když máš potřebu psát, tak piš! Do vydání knihy a reklamy investuj prostředky, které máš k dispozici, aniž bys nechal rodinu o hladu a nezáviď úspěšnějším kolegům.